- Socialmediabedrijf Snap kreeg dinsdag te maken met een koersimplosie op de beurs, nadat het bedrijf een winstwaarschuwing gaf.
- Ook het aandeel van Meta, het moederbedrijf van Facebook, ging fors omlaag.
- Maar wat zegt de druk op de advertentie-inkomsten bij grote socialmediabedrijven over de bredere economie?
- Lees ook: 3 redenen waarom de beurs stevig daalt – en wat je als langetermijnbelegger kunt doen
Het aandeel van Meta Platforms, het moederbedrijf van Facebook, is dinsdag 8 procent gekelderd nadat branchegenoot Snap waarschuwde voor een lastig economisch klimaat in het tweede kwartaal. Daarbij werd 42 miljard dollar van de marktwaarde van Meta weggevaagd.
De waarschuwing van Snap voor de tweedekwartaalcijfers werkte door in de aandelen van meerdere bedrijven op het gebied van sociale media en de digitale advertentiemarkt. Beleggers maken zich in toenemende mate zorgen over de vertraging van de economie en de markt voor consumentengoederen.
“Zoals veel bedrijven blijven wij te maken hebben met oplopende inflatie en rentetarieven, tekorten in de bevoorradingsketen en verstoringen op de arbeidsmarkt, beleidswijzigingen, de gevolgen van de oorlog in Oekraïne en meer,” schreef bestuursvoorzitter Evan Spiegel van Snap in een notitie aan de werknemers van het bedrijf.
Snap merkte op dat “het macro-economische klimaat verder en sneller is verslechterd dan voorzien”.
Aandelen van Snap kelderden meer dan 30 procent, terwijl Pinterest, Alphabet en Twitter respectievelijk 19 procent, 4 procent en 4 procent van hun waarde inleverden. Bij elkaar leidde de winstwaarschuwing van Snap tot een verdamping van 100 miljard dollar aan marktwaarde voor bedrijven op het gebied van sociale media en digitale advertenties.
Sommigen vragen zich echter af of Snap economisch wel zo representatief is dat een waarschuwing van het bedrijf kan worden doorgetrokken naar de bredere economie. Want de onderneming heeft een jaaromzet van in totaal ongeveer 5 miljard dollar.
Topman Jamie Dimon van JPMorgan, de grootste bank van de Verenigde Staten, zei dinsdag tegen beleggers dat hoewel er stormwolken boven de economie hangen, die zouden kunnen oplossen voordat ze veranderen in een orkaan.
De waarschuwing van Snap kan relevant zijn voor branchegenoten en met vergelijkbare adverteerders op hun platform. Dat betekent echter niet per se dat de consument een aanmerkelijke periode van zwakte tegemoet gaat.
In plaats daarvan zou het ook kunnen betekenen dat voorkeuren van consumenten snel veranderen, waarbij ze minder fysieke goederen kopen waarmee op social media wordt geadverteerd, en meer uitgaan en geld uitgeven aan diensten, reizen en horeca, tijdens de eerste zomer waarin Covid-19 naar de achtergrond verdwijnt.